Zobrazena rubrika Renesance

Vyšlo dne 18.7.2016

Krása detailu

Jsou oděvy, které jsou natolik vypracované až přezdobené, že by bylo možno hodiny studovat pouze jednotlivé detaily, které v celkovém vyznění mohou působit až překomplikovaně a vzájemně se rušit. Nákladně provedená róba královny Alžběty, s broží pelikána, podle nějž dostal portrét jméno, je toho názorným příkladem.

Vyšlo dne 13.6.2016

Cranach ze všech stran (výstava)

Akce, která se koná v termínu středa 22.6.2016 až neděle 22.1.2017

Která z tanečnic zabývajících se obdobím renesance nestrávila hodiny prohlížením reprodukcí děl Lucase Cranacha?

Výstava ve Šternberském paláci nabízí unikátní díla německého renesančního malíře a jeho okruhu, seznámí s nejnovějšími objevy týkajícími se nejcennějších děl Národní galerie a zároveň představí Cranachovu dílnu jako výborně organizovanou jednotku s precizními pracovními postupy.

22. června 2016 bude výstava slavnostně zahájena, předpokládaný termín ukončení bude v lednu následujícího roku.
Otevírací doba: 10:00-18:00 (denně mimo pondělí)

Další podrobnosti na stránkách Národní galerie.

Vyšlo dne 23.5.2016

Povězte mi, co vidíte...

Když dva dělají totéž, není to vždy to vždy totéž. A pokud se dva dívají na stejný obraz, se skutečně velkou pravděpodobností se můžete spolehnout na to, že každý z nich uvidí zcela odlišné věci.

Vyšlo dne 9.5.2016

Nestůjte jako sochy!

Fabritio Caroso ve své druhé sbírce Nobiltà di Dame z roku 1600 značně rozvinul své úvahy o tanci ve zjevné snaze dovést toto umění k větší dokonalosti. Pamatoval přitom i na situace "mimo tanec", takže najdeme i doporučení adeptkám tanečního umění, jak si mají počínat při tanci tehdy, kdy tančí pouze jejich partner a na ně přijde řada až za chvíli.
A přestože dámy v tuto chvíli "nic nedělají", taneční mistr je nabádá, aby v takových situacích nezůstaly zcela nehybné a nevypadaly tedy jako sochy.

Vyšlo dne 25.4.2016

Venuše a její děti

Z hlediska astrologie, vysoce uznávané a ceněné ještě v období renesance, patří pod Venušinu vládu vše, co je spojeno s krásou, harmonií a láskou. Venuše je proto patronkou krásných žen, milenců a všech, kteří pěstují krásná umění – včetně hudebníků a tanečníků.

Hans Sebald Beham, Venuše (z cyklu Sedm planet)

Vyšlo dne 11.4.2016

Vzhůru na trh!

Už tu před časem byla řeč o tom, že vyobrazení tance můžeme najít i na obrazech, které svým názvem k tanci vůbec neodkazují. Typickým příkladem jsou ty, jejichž námětem jsou trhy. Překvapivé?

Isaac Claesz van Swanenburg (1537-1624), Vlámský trh

Vyšlo dne 7.4.2016

Renesance Opočno 2016

Akce, která se koná v termínu pondělí 22.8.2016 až sobota 27.8.2016

Čtvrtý ročník projektu Renesance Opočno, v němž tradičně vyučuji tance vrcholné renesance a raného novověku.

Taneční třída se bude i letos věnovat tancům francouzským, anglickým a italským, bude však více zaměřena na pokročilejší zájemce, kteří zvládli alespoň základy italského stylu Cinquecento. Novinkou letošního ročníku bude např. renesanční gavota.

Účastníkům kurzu se letos nabízí pestřejší program doplněný odbornými přednáškami, koncerty a neformálními hudebně-tanečními večírky v ulicích Opočna, a tak jako v předchozích ročnících jim bude dopřána jedinečná možnost zatančit si v rámci slavnostního koncertu v úžasném prostředí zámeckého nádvoří.

Termín konání: 22. - 27. srpna 2016
koncert s vystoupením taneční třídy: sobota 27. srpna 2016, v 18:00 a 20:00.

Podrobnosti o taneční třídě najdete zde: http://renesance.opocno.cz/kurz-tance/
možnost přihlášení je dostupná zde: Jak se přihlásit.

Vyšlo dne 14.3.2016

V rukavičkách

Napadlo vás někdy pořídit si k tanečnímu kostýmu rukavičky? V současné době se s nimi ve sféře historického tance nesetkáváme (s výjimkou období empíru a 19. století, kde jsou naprosto povinné), ale i v době renesance to byl, alespoň podle svědectví ikonografických a tanečních pramenů, doplněk naprosto běžný.

Vyšlo dne 29.2.2016

Odsuzovaný a zatracovaný

Savonarola na kazatelně

Kdo? Samozřejmě tanec.
Nemíval to v minulosti v křesťanském prostředí jednoduché. Jedněmi sice oblíben, milován a s chutí provozován, jinými, jejichž slovo mělo ovšem velkou váhu, naopak kritizován a hanoben jako činnost slušného člověka nehodná. Ne nadarmo ještě ve druhé polovině 16. století začínaly některé taneční traktáty, včetně Arbeauovy Orchésographie, úvahami o vhodnosti tance a jeho obhajobou. Bylo třeba vytvořit protiváhu, protože mravokárně odsuzujících textů bylo napsáno a vysloveno opravdu hodně.

Vyšlo dne 15.2.2016

Copy poněkud jinak

Copy bývají oblíbenou součástí historických a historizujících účesů. Jsou zaručeně dobové, spolehlivě zkrotí i hladké a nepoddajné vlasy, pokud jsou dost dlouhé. Do lidového prostředí lze nechat prostý jednoduchý spuštěný cop, pro větší parádu se dají různě omotávat kolem hlavy, proplétat s volnými prameny vlasů do umných uzlů a kombinovat se stuhami, perlami a květinami... To všechno asi znáte.

Vyšlo dne 1.2.2016

In taberna quando sumus...

... aneb hospodské scény.

Odlehčené téma při masopustu... Moc povídání ale dnes nečekejte, co také dodat k tak srozumitelnému a běžnému námětu? Už středověký text z Carmina Burana má zcela jasno a vyjmenovává tři nejdůležitější činnosti, které se po hospodách provozují: hazard, pití a nevázaný život. Následující staletí pak přidala bohatý obrazový materiál.

Vyšlo dne 18.1.2016

Držet sukni povoleno!

Když jsem tu před časem přiznala svou osobní taneční úchylku, totiž že nemám ráda přidržování sukní při tanci, zároveň jsem také napsala, že za určitých okolností sukni přizvednout možné je.

Pojďme se tedy podívat alespoň na několik dobových obrazových ukázek, jak správně na to.

Hieronymus Francken ml., Společnost při tanci (ca1610)

Vyšlo dne 4.1.2016

Earl of Essex

Earl z Essexu "propůjčil" svůj titul jednomu z velmi populárních historických tanců: Earl of Essex Measure. Je to tanec s konkrétní choreografií, který měl poměrně dlouhou životnost: byl prakticky provozován dobrých sto let, přinejmenším na slavnostech londýnských právnických kolejí.

Vyšlo dne 30.11.2015

Více je více

Míra vkusu je u každého člověka jiná. Jsou ženy, kterým je strohá střídmost nade vše, a jsou i takové, které se dokážou ověsit vším, co se blýská, a kombinovat barvy a vzory způsobem, že až přechází zrak. Obě tyto krajnosti nacházíme i na dobových vyobrazeních, samozřejmě s mnoha mezistupni. Dnes se budeme věnovat té oslnivě okázalé.

Vyšlo dne 20.11.2015

Poustevník hledá nové členy!

Moje oblíbená brněnská skupina, kterou jsem měla tu čest i tanečně vzdělávat, se otevírá novým zájemcům, přičemž mě Poustevníci požádali o uveřejnění této zprávy.

Tedy vězte (cituji Poustevníky):
Hledáme šermíře a tanečníky či tanečnice! Vzhledem k tomu, že za několik dní se narodí další malý Poustevníček, a zůstane tak mezi aktivními členy už jen jedna bezdětná osoba, hledáme posily. Tréninky jsou ve čtvrtek večer v Brně – Bohunicích. Hlídání dětí na tréninku zajištěno.

Podrobnosti na FB stránce souboru Poustevník,
více o souboru zde.

A tady se můžete podívat na jejich taneční výkon, který jim v roce 2010 v soutězi Jílovské zlato získal první místo v kategorii "honosných" renesančních tanců.

Vyšlo dne 16.11.2015

Podívejme se na zoubek

Před časem jsem tu psala o své "taneční úchylce", dnes přidám vzpomínku na jinou. Ta patří jedné z českých tanečních kapacit, v jejímž souboru jsem před lety tančila; byl to striktní příkaz dámám, že v žádném případě nesmějí při úsměvu ukazovat zuby.

Vyšlo dne 8.11.2015

Zkrocení zlé ženy

Akce, která se koná v termínu sobota 14.11.2015

Nevídáme zase tak často představení, které prezentuje renesanční tance ve spojení s živou hudbou. Následující sobotu 14. listopadu budeme mít možnost: soubor Tempus Fugit se nechal volně inspirovat známým Shakespearovským tématem a zpracoval je po svém. Hudební složku zajistí Fremitus Aetheris.

Představení proběhne v rámci festivalu amatérských divadelních souborů Homo Ludens, v Žižkovském divadle Járy Cimrmana, Štítného 5, Praha 3.
Začátek festivalu v 10:00, Tempus Fugit se má do "Zkrocení" pustit zhruba kolem jedenácté dopoledne.

Organizátorem celé akce je Dům dětí a mládeže Jižní Město.

Vyšlo dne 12.10.2015

Ruce v bok

Je to už dost let zpátky, kdy jsem téměř vyděsila jistou zahraniční lektorku tím, že jsem si při gagliardě opřela ruce o boky. Uklidnilo ji až ujištění, že je to jen při tréninku a při tanci už to dělat nebudu – byla přesvědčena, že je to pro dvorský způsob tance zcela nevhodné. Toto gesto však bylo možno spatřit i v kruzích nejvznešenějších. Dáma na obrázku má být totiž francouzská královna Margot.

Vyšlo dne 28.9.2015

Cherchez la danse

Rekonstrukce starých tanců se leckdy stává hlavolamem. Dobové taneční příručky v lepším případě nepopíšou všechno, co bychom o tanci a jeho konkrétním provedení rádi věděli, v horším případě ani neexistují. Jsme vděční za každou stopu, a za jednu z nejoceňovanějších považujeme dobovou ikonografii.
Ale pozor! Ne vždy je na obrazech tanec ústředním a do očí bijícím motivem. Někdy ho musíte i docela hledat.

Vyšlo dne 21.9.2015

Nástroje vznešenosti

Hudební nástroje můžeme klasifikovat z více hledisek – podle způsobu hraní, doby vzniku, použitého materiálu... Odtud je už jen krůček k žertíkům typu: "Hudební nástroje dělíme na hořlavé a nehořlavé."
Instrumenty lze třídit i podle účelu, k němuž jsou určeny; jsou-li účely vznešené a ušlechtilé, přenáší se tyto vlastnosti i na užívané hudební nástroje.