Zobrazena rubrika Alegorie

Vyšlo dne 1.11.2021

Vanitas

Karel Dujardin, 1663

Vanitas vanitatum et omnia vanitas neboli marnost nad marnost, všechno je marnost. Prastaré téma, které mělo lidem připomínat, že nejsou pány tohoto světa, ale pouze jeho součástí, že i jejich čas jednou vyprší a jejich lidské jistoty jsou jistotami pouze zdánlivými, neboť jsou pomíjivé.

Lidé se s ním vyrovnávali tak různě, jak jen lidé dovedou různí být. Některé to vedlo k askezi, jiné ke snaze urvat životu co nejvíc, některé k činorodosti, jiné k zahálce, někoho k šetrnosti, někoho k hýření, některé k ničení a jiné k uměleckému ztvárnění.

Napadlo by vás, že půvabný obraz dítěte s mýdlovou bublinou byl zamýšlen jako obraz pomíjivosti života?

Mnohem častěji byli totiž malíři při ztvárnění marnosti a pomíjivosti podstatně morbidnější a nešetřili lebkami, jako typickým symbolem marnosti. Téma přesně pro začátek listopadu, kdy se to lebkami jen hemží, kam se podíváte.

Vyšlo dne 25.4.2016

Venuše a její děti

Z hlediska astrologie, vysoce uznávané a ceněné ještě v období renesance, patří pod Venušinu vládu vše, co je spojeno s krásou, harmonií a láskou. Venuše je proto patronkou krásných žen, milenců a všech, kteří pěstují krásná umění – včetně hudebníků a tanečníků.

Hans Sebald Beham, Venuše (z cyklu Sedm planet)

Vyšlo dne 29.2.2016

Odsuzovaný a zatracovaný

Savonarola na kazatelně

Kdo? Samozřejmě tanec.
Nemíval to v minulosti v křesťanském prostředí jednoduché. Jedněmi sice oblíben, milován a s chutí provozován, jinými, jejichž slovo mělo ovšem velkou váhu, naopak kritizován a hanoben jako činnost slušného člověka nehodná. Ne nadarmo ještě ve druhé polovině 16. století začínaly některé taneční traktáty, včetně Arbeauovy Orchésographie, úvahami o vhodnosti tance a jeho obhajobou. Bylo třeba vytvořit protiváhu, protože mravokárně odsuzujících textů bylo napsáno a vysloveno opravdu hodně.

Vyšlo dne 26.10.2015

Odhalení kejklíři

Už dříve jsem psala o tom, že taneční témata se na starých vyobrazeních sice objevovala, ale často jen jako doprovodná. A někdy je musíme i pozorně hledat.
Naopak se někdy stává, že je z obrazu jako ilustrační vyjmut právě jen takový taneční motiv, který pak koluje po různých stránkách tištěných i internetových, a v popisu se dočtete nanejvýš "Středověký tanec" nebo "Kejklíři", jako u toho následujícího. A pak hledejte zdroj!

Vyšlo dne 21.9.2015

Nástroje vznešenosti

Hudební nástroje můžeme klasifikovat z více hledisek – podle způsobu hraní, doby vzniku, použitého materiálu... Odtud je už jen krůček k žertíkům typu: "Hudební nástroje dělíme na hořlavé a nehořlavé."
Instrumenty lze třídit i podle účelu, k němuž jsou určeny; jsou-li účely vznešené a ušlechtilé, přenáší se tyto vlastnosti i na užívané hudební nástroje.